تبلیغات
 گروه آموزشی غیرانتفاعی هجرت - چگونه اوقات فراغتتان را پر کنید ؟(بخش 4)
گروه آموزشی غیرانتفاعی هجرت
بزرگترین وبلاگ آموزشی با نمونه سوالات امتحانی و ...
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 دی 1387 توسط Hejrat | نظرات ()

بررسی دیدگاهها و نظریه ها:

دیدگاه اسلام در دین مبین اسلام میل به تفریح یکی از نیازهای طبیعی است که با سرشت انسان آمیخته شده و از ابتدای زندگی تا پایان آن همواره ثابت خواهد بود. چنانکه در دوران کودکی به شکل بازیهای کودکانه انجام می شود ودر برزگسالی به اعتبار تفاوت شرایط اجتماعی و خانوادگی به اشکال گوناگون تحقق می پذیردبه همان اندازه که انسان به انجام امور عبادی و مادی دعوت ......

برای دیدن متن برروی ادامه مطلب کلیک کنید .....

فصل سوم:

بررسی دیدگاهها و نظریه ها:

دیدگاه اسلام در دین مبین اسلام میل به تفریح یکی از نیازهای طبیعی است که با سرشت انسان آمیخته شده و از ابتدای زندگی تا پایان آن همواره ثابت خواهد بود. چنانکه در دوران کودکی به شکل بازیهای کودکانه انجام می شود ودر برزگسالی به اعتبار تفاوت شرایط اجتماعی و خانوادگی به اشکال گوناگون تحقق می پذیردبه همان اندازه که انسان به انجام امور عبادی و مادی دعوت شده است همان اندازه هم در خصوص توجه به اوقات فراغت به وی توصیه هایی شده است بنابراین توجه به اوقات فراغت از توجهات خاصی است که هر مسلمان ملزم است نسبت به بی تفاوتی نباشد و نهایت بهره وری و معنوی را از آن پرگیرد. به عبارتی اسلام اصولا برجهت گیریهای علمی انسان تاکید روی رامکلف می کند تا نسبت به گذراندن اوقات فراغتش احساس تکلیف کند از همه مهمتر آنکه انسان را برای اطلاعات و عبارات موظف می کند بطور کلی نظر اسلام در خصوص پدیده فراغت در موارد ذیل خلاصه می شود.

الف- احکام و دستورات اسلام در برنامه های تبلیغاتی به گونه ای است که میل به لذت را به تعدل سوق داده و آن را با مقیاس مصابحت و سلامت روح و روان اندازه گیری می نماید.

ب- از نظر اسلام تنها ایمان به خداوند جز است که ضمینه انسان را شاد می کند و او را از مسایل این دنیارها می سازد بنابراین مومن بهترین فراغت را زمانی می داند که به عبادت بپردازد.

ج- سیاستمداران و کارگزاران مفرض یا خیر خواه شرق وغرب معتقدند در زمان اوقات فراغت افراد بایستی نه تنها دور از هر نوع قیردات اجتماعی دنیوی و... باشد بلکه ضروری است از تاثیر هر نوع ایدئولوژی به دور باشند در حالی که در دین اسلام این بینش یعنی داشتن اوقات فراغت به مفهوم ها و آزادبارایدئولوژی و عقیده سخنی عبث می باشد.

گفتار بزرگان دین:

پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز در باب اوقات فراغت سخنان و رهنمودهایی داشته اند. پیامبر اکرم(ص) در مورد چگونگی گذراندن اوقات فراغت با فرموده های فرد چنین جهت می دهند: مومن نیرومند بهتر ومحبوب تر از مومن ناتوان است. و برای جلب توجه مسلمانان بدنرا شخصیتی مستقل و صاحب حق قرار می دهد ومی فرماید: بدن تو برتو حقی دارد که باید آن را اداکنی. ودر جایی دیگرحدیثی از پیامبر اکرم(ص)است که می فرماید: بیشتر مردم در دو خصلت دچار گمراهی و ضلالت هستند یکی در مورد سلامت و صحت دیگری در مورد فراغت.

حضرت علی (ع) هم در خصوص اوقات فراغت و ضرورت توجه انسان به آن سفارش نموده اند چنانکه به اباذر می فرماید: ای اباذر پندهای مرا نگهداری کن تادر جهان . ای اباذر بسیاری از مردم در مورد نعمت هستند و از آنان قدردانی نمی کنند آن دو تندرستی و فراغت است. یا در جای دیگر می فرماید: تندرستی نیرو آسوده خاطری و جوانی و نشاط را فراموش مکن و با استفاده از این نعمت بزرگ آخرت را بطالب (معانی الاخبار صحفه 325).

امام علی (ع) در نهج البلاغه هم می فرمایند: برای مومن سه سالت است ساعتی که در آن با پروردگارش راز و نیاز می کند (هشت ساعت خود را در کار خدا مصرف کند) ساعتی که در آن معاش خود را نیازهای زندگی اصلاح می کند (هشت ساعت آن را به داد وستد وضعیت یا سایر بهبود بپردازد) و ساعتی که بین خویش و بین لذت خوشی آنچه حلال و نیکوست آزار ندارد (هشت ساعت دیگر هم در خواب و خوراک و استراحت به سر برد.) (اسلام را اوقات فراغت 51)

امام در جای دیگر فرمودند: بهترین وقتها را برای خودت و خدا قرار بده (همان ماخذ 51)

حضرت امام رضا (ع) نیز در خصوص ضرورت توجه به اوقات فراغت فرموده اند: از لذائذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راههای مشروع بدست آورید مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد تفریح و سرگرمیهای لذت بخش شما را در اداره ی زندگی یاری می کند و با کمک آن نسبت به امور دنیای خویش موفق خواهید شد سرگرمی و تفریح آدمی را از ملامت کارهای یکنواخت و خسته کننده زندگی خلاص می کند و برای مدت کوتاهی بار سنگین مسئولیت را از دوش وی بر می دارد و زنجیرهای وظایف روزمره را موقتا از دست و پایش باز می کند (برامنش علیرضا 1361 صفحه 38).

گفتاراندیشمندان اسرانی:

 5487محمد قطب در خصوص توصیه اسلام نسبت به استفاده ی صحیح از اوقات فراغت می نویسد: اسلام یکی از وسایلی که برای تربیت و علاج انسان مهم می داند تخلیه بارهایی است که گاه در جسم و جان انبوه می شوند چون هنگامی که این بارها (نیروها) بیش از حد معینی در یک جا جمع می شوند و بدون یک هدف علمی در یک جا بمانند بوجود انسان ضرر می زنند وبسیاری از امراض روانی به علت تجمع نیروهایی است که بدون استفاده در یک جا نبار شده و در راه طبیعی خود به کار برده نمی شوند و راه صحیح خود را نمی یابند.

خیلی از بزرگان دینی و علمی ما نیز در خصوص ورزش و تحرک به عنوان یکی از راههای گذراندن اوقات فراغت توصیه های مهمی دارند از جمله امام خمینی (ره) در رابطه با نیازبه ورزش وورزشکار فرمودند: مملکت ما همینطور که علما و دانشمندان احتیاج دارد به این قدرت شما ها (ورزشکاران) هم احتیاج دارد و درجا دیگری به ورزشکاران فرمودند: در همه ابعاد انسانی ورزش کنید.

شیخ الرئیس ابوعلی سینا در مورد اهمیت ورزش می گوید: کسی که به تمرینات بدنی می پردازد به هیچ درمانی نیاز ندارد درمان او در جنبش و حرکت است

خواجه نصیر الدین طوسی در رابطه با وقات فراغت معتقد است: برای آموختن فن و حرفه ای که در حدود سنین نزدیک به 13 سالگی و بعد از این سن است ورزش و حداقل استراحت فعال لازم است یعنی حرکت بدنی و فعالیت بدنی مختصری که رفع کسالت حاصل از تحمل تعلیم در او حاصل گردد وخستگی ذهنی ناشی از فشار فکری و توجه بیش از حد مرتفع گردد. (قنبری نیاکی عباس 1376 ص 143) سعید نصبی در رابطه با کسب توانایی معتقد است توجه نسبت به آینده باعث می شود. که انسان همیشه به قوت خویش بیفزاید و برای فردای خود بیش از آنچه امروز بکار برده است توانایی حاصل کند.



درباره وبلاگ
جستجو
آخرین مطالب
آرشیو
موضوعات
نویسندگان
پیوند ها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
ابر برچسب ها
نظر سنجی
به چه کسی رای می دهید ؟





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :